Meer rust in je hoofd

Mensen voelen zich steeds meer overbelast. Dit heeft mede te maken met het feit dat de grenzen van ons werk vervagen en dat ons werk constant verandert. Dit zorgt ervoor dat ons brein als het ware altijd gespannen is. Het gevoel van stress komt doordat we geen grip lijken te krijgen op de losse eindjes. In deze blog ga ik behandelen waar deze stress precies vandaan komt en hoe jij je direct meer kunt ontspannen. Een ontspannen mind kan veel productiever zijn.

Waarom je stress voelt

Je voelt stress als je het gevoel hebt dat je nog veel moet doen. Deze onproductieve fixatie op de losse eindje kost echter veel meer tijd en energie dan wat dan ook. Je kunt het maar niet uit je hoofd zetten. De reden waarom dit niet lukt is dat je wilt dat het anders wordt dan het op dit moment is. Dit gaat niet lukken omdat:

  • Je hebt niet vastgesteld wat de gewenste uitkomst is;
  • Je hebt niet vastgesteld wat de volgende fysieke actie is;
  • Je herinnert jezelf niet aan de uitkomst en de te ondernemen acties met behulp van een betrouwbaar systeem.

Een druk hoofd is minder pruductief

Het is een verspilling van tijd en energie om ergens aan te blijven denken zonder er iets aan te doen. Het enige wat je ermee bereikt  dat je je er meer zorgen over maakt. Onderzoek heeft aangewezen dat een aanzienlijk deel van je psyche vanzelf alle losse eindjes bijhoudt, en dan zeker niet efficiënt, maar als een afleider van alles waar je aan moet denken. Dat gaat ten koste van je vermogen om effectief te handelen.

Door af te komen van de losse eindje leeg je je mind. Het resultaat is dat je veel meer aandacht en energie kunt storten aan de dingen die je doet. Dit is positief, want de acties die je onderneemt bepalen de mate waarin jij succesvol voelt. Het boek Getting Things Done behandelt 2 basiscomponenten om meer gedaan te krijgen en stress te verlichten zijn: bepalen (1) wat ‘gedaan’ betekent en (2) hoe ‘doen’ eruitziet.

5 stappen

David Allen heeft 5 stappen beschreven die jou helpen om meer gedaan te krijgen en de rust in je hoofd te bewaren.

  1. Verzamel wat je aandacht vraagt: Het is belangrijk dat je weet wat er precies verzameld moet worden en hoe we zo effectief mogelijk kunnen doen om alles later op de juiste manier te kunnen verwerken. Doe dit door even de tijd te nemen. Pak je notities op je telefoon erbij en noteer alles wat je gedaan wilt hebben.
  2. Beslis wat elk item betekent en wat ermee gedaan moet worden: Je moet ieder item apart bekijken. Je wenst dat de acties en informatie waar je aan herinnerd moet worden, verhelderd worden en in een concreet systeem worden ondergebracht.
  3. Organiseer de uitkomsten: Vraagt iets om directe actie? Doe dit gelijk of delegeer de taak. Voor alles wat gedaan waar geen actie in zit, zijn er drie mogelijkheden: in de prullenbak, laten bezinken en opslaan als referentie.
  4. Reflecteer de daaruit voortvloeiende acties: Stel jezelf de vraag wanneer moet ik wat te zien krijgen, in welke vorm om het uit mijn gedachten te kunnen zetten? Je moet een systeem ontwikkelen om ermee te werken.
  5. Bepaal ten slotte wat je moet doen: Als een van de voorgaande schakels zwak is, dan is de kans groot dat we de verkeerde taak doen.

Conclusie

De stress die je voelt komt meestal voort uit je ‘losse eindjes’. Dit is letterlijk verspilde energie en gaat ten koste van jouw productiviteit. David Allen beschrijft in zijn boek ‘Getting things Done’ een systeem die jij kunt gebruiken om je werkdruk te verlichten. Deze 5 stappen staan hierboven globaal beschreven. Schaf het boek aan, het zal je geest verlichten. Daarnaast adviseer ik je om deze blog van groeiversnelling.nl te lezen over het vergroten van je productiviteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *